In september 2005 werd de inmiddels legendarische BMW HP2 Enduro geïntroduceerd. Zoals bij alle belangrijke BMW Motorrad modellen vond er een buitenlandse dealer introductie plaats. Voor deze gelegenheid werden we in Aras (Spanje) uitgenodigd, de plaats waar ook de Alto Turia rally verreden werd. (Over onze deelname aan de Alto Turia rally ga ik te zijner tijd ook nog schrijven)
Omdat deze HP2 geen volumemodel was (slechts 2.500 stuks gepland) was deelname aan de introductie uitsluitend voorbehouden aan dealers die al actief waren in de offroad wereld.
Om te kwalificeren voor 1 van de 2 (voor Nederland) beschikbare plaatsen moest je als dealer via een website vragen beantwoorden over techniek, marketing, sportieve inzet, aanpak verkoop, showroom inrichting, demo’s, organiseren proefrij evenementen, etcetera.
Er was slechts 1 NL dealer die zich kwalificeerde……
Het evenement zou op 5 september 2005 plaatsvinden, maar 4 maanden daarvoor nam ik deel aan de Alto Turia rally waarbij ik na een crash mijn schouder behoorlijk geblesseerd had (2 pezen eraf). Dit werd in het ziekenhuis echter niet opgemerkt, waardoor ik ten tijde van de introductie nog altijd met een deels niet functionerende schouder rondliep. Helaas kon ik daarom niet meedoen!
Echter een paar weken voor dit iconische evenement bedacht ik dat ik deze gebeurtenis niet wilde missen. Weer wat geoefend op de motor en het bleek nog wel te gaan met wat pijnstillers. Ik kon alleen mijn arm niet opzij en ook niet naar voren bewegen, dus moest ik met mijn linker hand de rechterhand naar het gashandvat brengen, dan ging het wel…. De spieren om trek en druk te kunnen uitoefenen met mijn arm werkten nog wel…. Rijden was dus mogelijk, zei het met enige beperking. Dus opnieuw aangemeld en op weg naar Aras, Spanje samen met Ruben Nooij van BMW Nederland. Ruben had alleen een “straat” pak, dus werd hij in een van onze BDM rallypakken gehesen.
De ontvangst was in een oud klooster, waar een stuk of 20 HP2 Enduro’s netjes geparkeerd stonden. Was ik in de hemel beland? Nee, maar het was wel een hemels feest!!
Het klooster kende ik al, want het was ook al 4x het eindpunt van de Alto Turia Rallye geweest.
Op het terrein bij ons hotel (tegenwoordig Enduropark Aras) was een soort bivouac ingericht met per tentje een onderwerp over de HP2. Daar werden we uitgebreid voorgelicht over alle aspecten van deze (inmiddels) iconische motorfiets.
De volgende dag was er een leuk programma, bestaande uit een prachtige rit in de omgeving en allerlei opdrachten die onderweg uitgevoerd moesten worden. Deze bestonden uit o.a. een trialparcours, het wisselen van een achterband op tijd, het naar de overkant brengen van een HP2 door een snelstromende rivier en navigatie opdrachten. Het wisselen van de achterband deed ons team in 6 minuten meen ik mij te herinneren. De Duitser Bert von Zitsewitz, BMW Motorrad dealer en ook oud-endurokampioen, deed dezelfde oefening in z’n eentje binnen een minuut!!!
Bij de start moest je de motor op een startschavot rijden wat relatief hoog en een tikkie smal was. Hier vielen de eerste 2 deelnemers al uit, ze stopten niet helemaal in het midden en vielen er aan de zijkant af. Een 3e viel al voordat hij omhoog reed, maar kon nog wel verder. Motorbeheersing was duidelijk geen onderdeel van de kwalificatie om mee te mogen doen.
Gaande de dag werd het rijden voor mij steeds lastiger vanwege de pijn in m’n schouder. Aangekomen op het eindpunt stapte ik met een zeer pijnlijke schouder af. De BMW arts die in een X5 de hele tijd in de buurt was, zag dat en vroeg me wat ik mankeerde. Heb hem verteld wat er 4 maanden eerder gebeurd was en hij was “not amused” Had hij deze informatie van te voren gehad, had ik zeker niet mogen starten!
Al met al een geweldig mooi evenement, voor mij de allermooiste BMW Motorrad introductie die ik heb mogen meemaken.
Was het verantwoord om toch mee te doen zul je je afvragen? Ach, je kan thuis ook van een keukentrapje vallen…. en zo’n mooi evenement laat je je niet door de neus boren toch?
Geef een reactie